DUS Kampeervakantie 2011

DUS Kampeervakantie 2011 ging naar camping Noorderduinen bij Katwijk aan Zee. Begin mei waren de 10 beschikbare plekken gereserveerd. Pogingen om de kampeervakanties met 2 weken te verlegnen mislukten. De eerste families vertrokken op 9 juni richting het Zuid Hollandse strand, de laatste families op 7 augustus. Hieronder het relaas van 3 gezinnen.

DUS Kampeervakantie 2011 werd mogelijk gemaakt door de volgende fondsen: Solidarodam, Volkskracht, Animus Donandi en van Beek Donnerstichting.

Henk, Marjan, Dimitri (4) en Micha (5)
Voor de verandering deze zomer schijnt de zon als ik over camping De Noorderduinen wandel, op zoek naar Henk, Marjan en de kinderen. Aankloppen is niet nodig, net als alle overige campinggasten zitten de Schiebroekse familieleden vandaag relaxed voor hun tent. Henk is druk in de weer met een onwillige trapper van de DUS leenfiets,  Marjan is bezig om Dimitri het eerste harinkje van zijn leven te leren eten.
Met pen, papier en een frisdrank op de kampeertafel noteer ik het relaas van hun eerste vakantiedagen.
‘Zaterdag vertrokken we met eigen vervoer uit Rotterdam. Bij aankomst, om een uur of een, hadden we droog weer en troffen ook een droge tent. Maar na het  uitpakken van de spullen begon het tegen drieën te regenen. En niet een beetje regen, het werd een ware zondvloed die tot zondagavond zou doorgaan. In de nacht naar zondag begon de tent door te lekken en tegen de ochtend was de heleboel ondergelopen. Gelukkig beschikten we over eigen vervoer, want er zat niet veel anders op dan met alle natte spullen naar huis te vertrekken.
Op maandagochtend zijn we weer teruggereden naar Katwijk, na eerst nog zwemspullen te hebben gekocht. Deze keer kwamen we aan in de regen. Bovendien was het behoorlijk fris, dus zijn we eerst maar het verwarmde zwembad ingedoken. Op dinsdag gingen we ook zwemmen, gelukkig viel de regen niet meer zo overvloedig als op de eerste dag. En na het zwemmen ben ik met mijn 'piepstok' het strand opgegaan’.
Op mijn vraag of hij nog iets waardevols uit de grond wist te piepen, schudt Henk ontkennend zijn hoofd. ‘Alleen voor een paar meisjes die bij de strandhuisjes aan het spelen waren, heb ik jeu-de-boules balletjes opgespoord die in het zand begraven lagen. We doen het deze week rustig aan, wel willen we nog een keer naar het luchtvaartmuseum’.
We besluiten ons gesprek even te onderbreken, de twee knullen zijn al een tijdje verdwenen. Gelukkig blijken ze zich honderd meter verderop prima te ver-maken op het speelveld van de camping. Terwijl we met z’n allen teruglopen voor een bezoekje aan het strand, vertelt Henk verder.
‘Deze week in Katwijk aan Zee is eigenlijk onze eerste gezamenlijke kampeervakantie. Dat we zondag terug moesten, is overmacht. Zoveel regen, daar is geen enkele tent tegen bestand. Het grote voordeel van een DUS vakantie is dat je geen tent op hoeft te zetten, met kinderen is dat ideaal. Een van de luchtbedden was lek, die hebben we gewoon mee naar huis genomen en met een plakkertje gerepareerd. En vandaag zijn de kinderen, die het hier bijzonder naar de zin hebben, voor het eerst alleen aan het spelen.
De camping zelf vind ik heel rustig en de voorzieningen zijn prima. Het sanitair is heel schoon en je kunt onbeperkt douchen. Het zwembad is relatief klein, maar ook daar mag je onbeperkt gebruik van maken. De koelkast is naar mijn idee erg klein voor 4 personen en misschien een tip voor volgend jaar: een bbq bij de tent zou heel leuk zijn’.
Terwijl ik pen en papier al aan het inpakken ben, neemt Henk mij nog even mee naar binnen. Hij wijst naar een weersinstrument dat bovenin de tent bungelt. Een barometer, voor punten meegenomen uit ruilwinkel Crooswijk. Voor ik mijn pen definitief opberg, noteer ik: 27 juni 2011 - temperatuur 28 graden bij een luchtdruk  van 1015 mb en een luchtvochtigheid van 60%.
‘Was 98% toen we hier arriveerden,’ besluit Henk met een veelzeggende glimlach.

Betty
Betty is deelneemster van ruilwinkel Crooswijk en ook zij had nog geen kampeerervaring. Dit in tegenstelling tot haar oudste dochter Patricia, die al enkele malen met broer en zus op kampeervakantie is geweest. Patricia kon niet mee, daarom gingen haar jongere broer en zus dit jaar met moeder zelf op stap. Met een vriendje en vriendinnetje erbij, kwam het gezelschap op 5 personen. Ook met Betty heb ik het geluk in het zonnetje aan de kampeertafel te kunnen praten. Maar vanwege het mooie weer, besluiten we al gauw een rondje te maken. We willen voor een drankje met de meiden naar het strand en onderweg een bezoekje brengen aan de knullen die zich uitstekend vermaken op de direct naast de camping gelegen skatebaan.
‘Daar zijn ze al de hele week te vinden,’ vertelt Betty trots, ‘als het zo doorgaat wordt die jongen van mij nog een wereldkampioen skaten. Over het weer hebben wij deze week  zeker niet te klagen. Verder doen we het lekker rustig aan, het is gewoon heerlijk om eens niet in de drukte van de grote stad te hoeven zijn. Soms doen we boodschappen in het dorp en als we naar het strand gaan, kijken we altijd bij de paardenmanege en of het zwangere geitje verderop al bevallen is’.

Theresa
Theresa is ook deelneemster van ruilwinkel Crooswijk, haar gezelschap beet het spits van de DUS vakanties af en kreeg als eerste te maken met de kletsnatte kant van de zomermaanden in 2011. In een e-mail bericht Theresa:
Wij (mijn zus, ik en vier kinderen) hebben het heel leuk gehad in Katwijk aan zee. We waren blij om er lekker uit te zijn, vooral omdat mijn zus in een moeilijke periode zat. Het is een ontzettend mooie omgeving waar je kunt wandelen in de duinen, naar het strand kunt gaan of een ander plaatsje zoals Noordwijk kunt verkennen. Dit hebben wij gedaan en de kinderen hadden ook veel plezier in het zwembad en maakten snel vrienden. De tenten zijn lekker ruim, alles wat je nodig hebt om te koken is aanwezig en goed verzorgd. Helaas bleek de tent niet bestand tegen het noodweer wat losbrak middenin de week. Dit weer was ook echt extreem met heel veel regen en windhozen. Achteraf konden we er wel om lachen en ik vind het ook heel attent van Apolonia (coördinator DUS, red.) dat ze kwam helpen om al het water in de tent weg te krijgen en de spullen naar buiten te brengen om te drogen. In ieder geval was de vakantie voor herhaling vatbaar, vooral voor de kinderen is het heerlijk om lekker veel te buiten te zijn, in onze buurt is dat vrij moeilijk omdat er altijd problemen zijn in de wijk waardoor je ze liever binnenhoudt. Bedankt voor alles en misschien tot volgend jaar!!

14-01-2023:

Winkel gesloten op do 19 jan, open op vr 20 jan.

Wegens familieomstandigheden is onze winkel op donderdag 19 januari gesloten. Wel zullen wij deze week op vrijdag 20 jan. open zijn tussen 12. Lees meer

04-01-2023:

Einde vakantie

Nieuws
Wij wensen al onze klanten en lezers alle goeds voor 2023!! Vanaf volgende week zijn wij weer geopend op ma, wo en do tussen 12.00 en 15.00u. Lees meer

22-12-2022:

Eindejaar in zicht

Nieuws
Het jaar 2022 loopt op zijn eind. Bij Lets Schiebroek kan nog gewinkeld worden op ma 12, wo 14, do 15 en ma 19, wo 21, do 22 december tussen 12.00 en 15. Lees meer

01-12-2022:

Ruilwinkels in Rotterdam op retour

Nieuws
Het armoedeproject 'Ruilwinkels Rotterdam' werd eind vorige eeuw gestart door de toenmalige SVR (Stichting Vrijwilligerswerk Rotterdam). Opzet van het project was om mensen met een smalle beurs meer mogelijkheden te geven om mee te doen in de maatschappij. Speerpunt daarbij waren de zgn. Lees meer